Coraz więcej osób chce być fit na co dzień. Przekłada się na to liczbę osób w różnym wieku trenujących na siłowni. Jednym z dość popularnych trendów wśród bywalców siłowni jest trening split, czyli trening dzielony. Trening ten, jak sama nazwa wskazuje, polega na tym, że ćwiczone są osobno różne partie mięśni. Trening split przyniesie dobre efekty, jeśli zależy Ci na budowie masy mięśniowej i wyrzeźbieniu sylwetki.

Trening dzielony. Podstawowe informacje

Mówiąc w dużym skrócie, trening split to metoda, która zakłada ćwiczenie każdej partii mięśniowej w ciele raz w tygodniu. W praktyce oznacza to, że wykonywane są 3-6 treningi w ciągu tygodniu. Częstotliwość zależy w największym stopniu od tego, jakich efektów się spodziewamy. Dużą zaletą treningu split jest fakt, że dobrze zaplanowany trening tego typu gwarantuje dość mocną stymulację grup mięśniowych w naszym ciele, co pozwala uzyskać stosunkowo szybko przyrost masy mięśniowej, a także pomaga w efektywnym rzeźbieniu sylwetki. Nic zatem zaskakującego w tym, że ta metoda treningowa cieszy się tak dużym zainteresowaniem wśród osób aktywnych.

Trening split. Dla kogo to dobre rozwiązanie?

Czy trening split nadaje się dla Ciebie? Zasadniczo ten rodzaj treningu zalecany jest osobom, które mają już pewne doświadczenia na polu treningów siłowych. Trening dzielony nie jest zalecany osobom stawiającym swoje pierwsze kroki na siłowni, ponieważ:

  • ich ciało nie jest przystosowane do dość dużych obciążeń podczas takich treningów. Zaleca się zaczynać od FBW (Full Body Workout), czyli trening całego ciała, który wzmocni ciało i przygotuje je do bardziej skomplikowanych metod treningowych;

  • początkujący nie mają jeszcze wystarczającego doświadczenia, aby móc poprawnie wykonywać konkretne ćwiczenia z ciężarem. Ćwiczenia izolowane dla osób, które wcześniej nie ćwiczyły z ciężarem, mogą okazać się po prostu zbyt trudne.

Zasadniczo trening split to rozwiązanie, o którym mogą pomyśleć osoby ćwiczące siłowo przynajmniej przez kilka miesięcy. I zawsze warto pomyśleć o współpracy z kompetentnym trenerem, który ułoży plan treningowy i poprawi technikę wykonywanych ćwiczeń.

Trening dzielony i jego warianty

Nie da się zaprzeczyć, że trening split to dość elastyczne rozwiązanie. Trenując w ten sposób, możesz z powodzeniem osiągać różne cele treningowe. Wiele zależy w tym przypadku od tego, jaką częstotliwość treningów wybierzesz oraz jak będziesz łączyć ćwiczenia poszczególnych grup mięśniowych. W praktyce oznacza to, że trening dzielony może pomóc w:

  • budowie masy mięśniowej;

  • rzeźbieniu ciała;

  • rozwijaniu siły i wytrzymałości.

Metoda ta zakłada podział ciała na kilka partii mięśniowych, a konkretnie są to: klatka piersiowa, plecy, barki, bicepsy, tricepsy oraz nogi. Można albo trenować każdą partię jednego dnia (6 dni w tygodniu) albo łączyć ze sobą poszczególne partie.

Generalnie trening split za każdym razem przyniesie dobre efekty we wszystkich trzech obszarach. Jednak odpowiednio ułożony pomoże w odniesieniu jeszcze lepszych efektów. Warto, trenując w taki sposób, uzgodnić poszczególne jednostki treningowe z trenerem, który będzie w stanie doradzić w kwestii częstotliwości, ilości serii i powtórzeń w czasie treningu.