Z czasem nawet najciekawszy plan treningowy może się po prostu znudzić. Monotonia na treningach najczęściej prowadzi do tego, że ćwiczący po prostu nie mają wystarczająco dużo motywacji, aby trenować z prawdziwym zaangażowaniem. Jeśli od dłuższego czasu bazujesz na jednym planie treningowym, możesz zauważyć, że wyniki będą coraz gorsze. A Twoja sylwetka nie będzie się zmieniać w pożądany sposób. Co zrobić, żeby trening znowu przyniósł pożądane efekty?

Przemyśl swój plan treningowy

Bardzo często problemem jest niewłaściwie ułożony plan treningowy. Plan treningowy powinien być zawsze indywidualnie dostosowany do możliwości i celów osoby ćwiczącej, a także do jej trybu życia. Problemem może okazać się np. zbyt duża ilość serii na daną partię mięśniową. Także zbyt częste treningi, bez przerwy na jakże ważną regenerację organizmu, przynoszą więcej złego niż dobrego. Wybierając ćwiczenia do planu treningowego, warto koncentrować się na tych, których działanie się faktycznie czuje. Osoby początkujące, które dopiero zaczynają swoją przygodę z siłownią, zdecydowanie powinny skorzystać z profesjonalnej opieki ze strony trenera personalnego, który będzie w stanie ustalić odpowiedni, bezpieczny dla nich plan treningowy.

Zmień tempo powtórzeń

Dobrym rozwiązaniem dla osób, które uważają, że efekty ich treningów nie są wystarczające, jest zmiana tempa poszczególnych ćwiczeń. W tym przypadku bardzo ważny jest czas, kiedy miesień pozostaje napięty. Jeśli dane powtórzenie wykonasz wolniej niż dotychczas, Twój mięsień będzie przy każdym pojedynczym ćwiczeniu pracować dłużej, co może się oczywiście przełożyć na o wiele lepsze wyniki ćwiczeń. Taka zmiana tempa podnosi napięcie wewnątrzmięśniowe. W praktyce oznacza to, że mięśnie są lepiej pobudzane do wzrostu, poza tym w taki sposób rozwija się siła. Do tego dochodzi jeszcze fakt, że przy wolniejszym wykonywani ćwiczeń można wyraźnie poprawić swoją technikę.

Zmień ciężar, z którym trenujesz

Dobre efekty może przynieść także zmiana ciężaru. Jeśli zauważyłeś brak progresu, spróbuj ćwiczeń z większym ciężarem. Jednocześnie zmniejsz ilość powtórzeń. Pamiętaj, że każdy organizm jest inny i tym samym potrzebuje innych bodźców może się okazać, że ta niezbyt skomplikowana zmiana pozwoli Ci znowu cieszyć się widocznymi efektami pracy na siłowni.

Zadbaj o odpowiednią dietę i regenerację

Bardzo często brak zadowalających efektów wynika z niedostatecznej regeneracji organizmu pomiędzy wyczerpującymi sesjami treningowym oraz niewłaściwej diety. Te dwa czynniki mają ogromny wpływ na ostateczną efektywność treningu. Pamiętaj, że trening to de facto bodziec do zmian w tkance mięśniowej. Ale, aby te zmiany mogły zajść we właściwy sposób, trzeba dbać o regenerację i dietę. Jeśli Twój organizm jest przemęczony, a Twój dieta uboga w cenne składniki odżywcze, efekty treningu będą znikome. Podczas treningu dochodzi do mikrouszkodzeń tkanki mięśniowej. Aby mięsień się odbudował, trzeba wypocząć i dostarczyć mu cennych składników odżywczych. Dlatego od samego początku na siłowni trzeba bazować na zdrowej diecie i niezbędnej regeneracji.